söndag 30 december 2012

Summering av 2012

Jag tänkte summera året lite kort.
ja, jag menar då hur mitt år 2012 har varit

Året började ganska ok med bra träning och en massa testande av nya sporter, fastnade lite för längdskidåkning. Detta är en träningsform som tränar hela kroppen och efter en tur så känner man att man är helt slut. Åkte oxå en hel del skridskor både i Ronneby och på sjön här hemma. Lite jobbigt då man (jag) inte kan åka så länge utan att få ont i fötterna, förmodligen så är det för dålig kvalité på grillorna, Jessan köpte dom begagnade för 50:- i en sportaffär.

Löpningen gick si så där, lite upp o lite ner om man ska vara ärlig. Jag har inget emot att springa på vintern när det är kallt o en massa snö o motivationen brukar vara på topp.

Vikten gick sakta men säkert upp, upp o upp o jag fick ta ett rejält tag för att gå ner lite igen. Tappade ca 8 kg innan sommaren kom och var hyfsat nöjd.

Jag gjorde en del tävlingar under året med blandade resultat.
Inför gbgvarvet i maj så hade jag stora problem med min vad och jag fick inte ihop den träningsmängden som jag behövde. Men veckan innan start så gick jag till en sjukgymnast/akupunktör/kinesolog och hon fixade till den. Genomförde varvet ihop med jessan på 2:39, ingen tid som jag ville ha men nöjd att jag tog mig runt.

I juni så åkte vi till vadstena med familj o husvagn, där skulle det cyklas runt en sabla sjö o mitt i natten dessutom. Vi var en grupp som skulle cykla ihop men jag fick ont i mitt knä innan vi hade lämnat motala och efter ca 20 km så släppte jag dom och cyklade själv i mitt tempo. 13 timmar och 13 minuter efter start så hade jag cyklat 300 km i ösregn och 6 plusgrader mestadels själv. Det var mycket blandade känslor när jag passerade målsnöret, mest glädje dock. Underbart att ha sin familj i målfållan hejandes, värmde gott.

I augusti så var det dax för nästa idiotgrej. Vi packade husvagnen och for till orsa för lite semester o lite cyklande. Jessan och jag cyklade cykelvasan. Det var bland det värsta jag har gjort. På våra MTB så tog vi oss runt den 95 km långa vägen mellan sälen o mora på stigar o i lösgrus. 5 timmar och 46 min senare så cyklade vi i mål hand i hand.

Under 2013 så kommer det att bli lite mer tävlingar. Mest för att försöka göra lite bättre resultat men oxå för att sporra mig att träna lite extra.

Målet kommer att vara 6-8 träningstimmar per vecka.

Lite olika tåvlingar som jag redan är anmäld till:
Gbgvarvet - här så är målet att komma in på 2:20.
Vätternrundan - här är vi en jättegrupp från karlskrona med omnejd och ska försöka klara den på 10-12 timmar.
Malmö triathlon - olympisk distans som jag ska försöka klara på 3:20

Sen finns det en massa annat roligt som man kan vara med på.
Jag planerar att göra debut på maraton på kustmaran i juni, hade varit kul att klara den på 5 timmar.

vikten då? ja, det är bara att bita ihop ;-) jag ska ner ca 12 kilo innan den sista mars är planen, detta genom att äta rätt, inte äta en massa godis o alkohol, samt att träna som ett djur på regelbundna tider.
Ingen omöjlighet med rätt vilja, o alla som känner mig vet att jag har ett pannben som är ganska tjockt.

Gott nytt år till er alla från mig
Patric

2 kommentarer:

  1. Gott Nytt år Patric och lycka till med allt nu!

    SvaraRadera
  2. Bra år 2012, du är modig som ger dig på så mycket nytt! Gott nytt träningsår 2013! =)

    SvaraRadera