onsdag 30 januari 2013

30 dagar senare

Idag så har det gått 30 dagar av min 100-dagarsutmaning. jag mår utmärkt men har stora problem med mat just nu. Ja, det är så här: jag äter för lite, för sällan o för lite fett.
Ingen alkohol, socker, läsk, godis, kakor eller liknande på 30 dagar och dom 2 senaste veckorna så har jag gått ner 0,2 kg, ynka 2 hekto alltså. Jag vet att jag gör nåt fel men inte vad. Svaret ligger säkert i att jag äter för sällan, för lite o för lite fett. Men jag är blind, ser inte var felet är. En normal dag ser ut på detta viset.
06:00 en stor kopp kaffe med ca 1 msk kokosfett o 2 msk grädde "to go" har den i bilen o dricker upp den till ca 07:00
10:00 första rasten. äter då en blandning med 3 msk kvarg, 3 msk keso o ca 3 msk grädde, frysta hallon i, ca ½ dl.

15:45 äter lite kall mat, typ korv, kött, skinka, ägg eller liknande. ca 2 dl eller ca 1 dl skinka. till detta lite sallad.

18:30 middag hemma, inte hungrig vid den tiden men försöker få i mig ändå. oftast 1 portion kött, fisk eller liknande med kokta grönsaker, sallad. typ en 1/3 av tallriken med varje del.

vid 21:30 så är jag hungrig igen men vill inte äta så sent men försöker ta lite skinka, ost, gurka eller liknande.

När man ser det så här så ser man hur lite det egentligen är.

När det gäller träningen så snittar jag ca 6 timmar i veckan just nu, kommer att öka detta till ca 8-9 timmar från nästa vecka o sen öka på det med 1-2 timmar till när det blir ljusare ute om kvällar o mornar.

nån som kan hjälpa mig med lite matscheman som passar.

jag har rast mellan 10-12 varje dag o hemma vid 18 varje dag.

har kollat på en massa olika sidor med LCHF-recept men inget som passar att ha med sig direkt.


Patric

2 kommentarer:

  1. Min meny under en dag. Jag är 1,63 lång och väger 66 kg. Egen företagare med kontor i hemmet:
    08:00 Kokt vatten med pressad citron
    09:00 Magic Bullet Coffee; 1 msk ekologiskt kokosfett, 1 msk smör, 1 skvätt grädde + starkt kaffe
    11:00 3 skivor tulip tjockt bacon med t.ex. sellerisallad (se kikkisandstrom.se/recept
    14:30 Kaffe, några nötter och några skivor ost
    17:00 Middag, t.ex. Fiskgratäng på lax (se kikkisandstrom.se/recept)
    22:00 Green tea orient + ett lagom antal ostskivor att doppa, ibland finn crisp
    @kikkisandstrom

    SvaraRadera
  2. Jag ingen erfarenhet av LCHF personligen. Men, däremot så kan jag säga att jag åt alldeles för lite tidigare, sett till den mängd jag tränar. Blev uppenbart då jag registrerade kosten under några dagar mha en kostrådgivare, en riktigt ögonöppnare.

    Oavsett diet så brukar det vara svårt att lura energiprincipen, så mitt tips är att faktiskt lägga ner lite tid på att registrera det du äter under t ex tre dagar. Räkna på hur mycket kalorier det är och sedan jämföra det mot det du uppskattningsvis bränner på en dag inkl träning.

    Är det väldigt lite så brukar kroppen ha svårt att släppa ifrån sig vikt.Sedan är det bara att försöka justera mängden mat och se vad som händer med vikten på en vecka eller två. Beroende på resultatet är det sedan fritt att testa sig fram med mer eller mindre mat.

    För mig så innebar det faktiskt att äta bra mycket mer, ett riktigt lyxproblem med andra ord. Men nu kan jag träna hårdare, äta mer och har faktiskt trots detta tappat lite i vikt även om det inte varit det egentliga målet.

    Självklart är vi alla olika, men jag känner igen mig lite i din situation så jag ville bara ge min syn på det. :-)

    SvaraRadera